دارما و گريک: شکافهاي شيرين در جامعه آمريکا


دارما و گريک دو سمت يک شکاف در جامعه آمريکا هستند که با يکديگر عميق ترين نوع پيوند را برقرار کرده اند. در واقع داستان مي خواهد آنها را سمبل قوت و قدرت جامعه آمريکا و خانواده هايشان را سمبل نقاط ضعف اين جامعه بيان کنند. شکافي که ميان دو نقطه نظر رايج در جامعه آمريکا وجود دارد منشا بحث هاي فراواني در محافل روشنفکري بوده است. از يک سو اعتقادات روشنفکري و جهان نگر با سرچشمه اروپاي سبز که با سرمايه داري و نمادها و نتايج آن مخالفند. همچنين جامعه دلزده از نظام سياسي و اجتماعي آمريکا که مخالفت هاي خود را در قالب نحله هاي عرفاني و انشعابات فکري مانند هيپ ها و پانک ها و رپ ها و در شکل پست مدرن خود عرفان هاي شرقي مانند بودا و … بيان مي کنند. نمايندگي اين گروه را دارما و خانواده اش به عهده دارند. از سوي ديگر يک خانواده سنتي آمريکا قرار دارند. شاخصه هاي مهمي که تنها و تنها خاص يک خانواده آمريکايي مي تواند باشد: ترکيبي از محافظه کاري انگليسي، سنت گرايي، سرمايه داري، ميهن پرستي، غرور و مذهب آمريکايي، اعتماد به نفس و سبک مغزي کابويي و نظم و انضباط و قالب پذيري اروپايي. نمايندگي اين قشر و گروه در جامعه آمريکا را گرک و خانواده اش به عهده دارند. تنها نقطه ضعفي که در پردازش اين تيم به چشم مي خورد آن است که بر نقش دين و مذهب، مسئله اي که در اين جامعه اهميت فراوان دارد تاکيد نشده است البته شايد به دليل، آن باشد که فيلم آنها را در قالب جامعه نيويورک بررسي مي کند و در اين ابرشهر هر خانواده سنتي مي تواند تا حد زيادي از دين و مذهب فاصله بگيرد.

نمايشنامه سريال اولين برخوردي که با خصوصيات و شکاف هاي اين دو جامعه مي کند برخوردي طنز است که بيشتر حالت تمسخر دارد. اين تمسخر باعث جذابيت فوق العاده و سرگرم کنندگي سريال مي شود و در عين حال به شکلي به پوچ و مسخره بودن تمام شکافهاي اجتماعي دنيا اشاره مي کند. اما نقطه اصلي آن همزيستي عاشقانه زوج داستان که محور اصلي آن را تشکيل مي دهند يعني دارما و گريک است. داستان مي خواهد آنها را در عين حال که نماد همزيستي اقوام و افکار در جامعه آمريکا نشان مي دهد، نماد تمايز و پيشرفت نسل نوي جامعه آمريکا در اين زمينه نيز بداند. دارما و گريک اگر چه جوان و سرشار از هيجانند در برابر اين تفاوت هاي فکري، اعتقادي و دروني واکنشي بسيار منطقي تر نسبت به خانواده هايشان نشان مي دهند و همزيستي موفقي را در کنار يکديگر دارند. از سوي ديگر خانواده هاي آنها نماد اختلاف و شکاف جامعه آمريکا و آسيب هايي که اين شکاف به پيشرفت و بالندگيش وارد مي کند هستند. از اين روست که در نمايشنامه فوق العاده کينه توزانه و تمسخر آميز با آنها برخورد مي شود و از هر فرصتي براي تحقير آنها و پافشاري دگم بر افکارشان استفاده مي کند. مسئله ديگري که بايد به آن اشاره کرد آنست که دارما و خانواده اش در نمايشنامه فرصت بيشتري براي ابزار وجود دارند و البته خصوصيات آنها نيز براي بيننده جذاب تر و تماشايي تر است.

مي توان گفت دارما و گريک دو تمايز مهم با دو سريال ديگر دارد: از تمام آنها اجتماعي تر و سياسي تر است و از تمام آنها «آمريکايي تر» است. اگر چه آنچه بيان مي کند مي تواند در تمام جوامع انساني مصداق داشته باشد.

بیان دیدگاه