بوکمارک: ابزار وبگردی.


اگه حداقل ماهي يکبار وارد وب مي شيد و نمي دونيد بوکمارک چيه يا چه جوري مي شه بوکمارک کرد حتما اين مقاله را با صبر و حوصله بخونيد مطمئن باشيد خيلي به دردتون مي خوره.

بوکمارک در سيستم firefox و گوگل معادل همان favorite در سيستم  مايکروسافت و اينترنت اکسپلورر هست.

بوکمارک امکاني است که به شما اجازه مي دهد ليستي از آدرس هاي مورد علاقه خود را براي مراجعه بعدي يا اشتراک با ديگران به ساده ترين شکل ممکن ذخيره کرده و در دسترس داشته باشيد. در اين مقاله دو روش براي استفاده از اين امکان را توضيح مي دهم که مي تونيد يکي يا هر دو را به کار ببريد. توصيه من اين است که از هردو اونها استفاده کنيد. 1- استفاده از امکان بوکمارک ها در گوگل و 2- استفاده از امکان بوکمارک ها در فايرفاکس. بوکمارک هاي گوگل و فاير فاکس به شکل اعجاب آوري با يکديگر هماهنگي و قدرت ارتباط دارند و خيلي خوب مي تونند به همديگر منتقل شوند. اين انتقال دو طرفه هست. يعني مي تونيد بوکمارکهاي گوگل را به فاير فاکس و بوکمارک هاي فاير فاکس را به گوگل انتقال دهيد. اين مسئله در مورد فوورايت هاي اينترنت اکسپلور يک طرفه است. يعني مي تونيد فوورايت هاي اينترنت اکسپلورر را به گوگل يا فايرفاکس انتقال بديد ولي نمي شه بوکمارک هاي گوگل را به اينترنت اکسپلورر انتقال داد(البته بايد بدونيد که اين نقطه ضعف گوگل نيست بلکه نقطه ضعف اينترنت اکسپلورر است). و اما تفاوت هاي اين دوتا با هم چيست که بايد از هر دوتاشون استفاده کنيم؟ در انتهاي مقاله شرح مي دهم. در ابتدا روش بوکمارک کردن را در هر دو حالت توضيح مي دهم.

1. بوکمارک کردن در فايرفاکس

فايرفاکس خيلي خوب و منعطف از امکان بوکمارک ها پشتيباني مي کند. براي بوکمارک کردن صفحه اي که در حال مرور کردن اون هستيد مي تونيد از منوي bookmarks گزينه bookmark this page را انتخاب کنيد. يا کليدهاي Ctrl+d را فشار بديد. اگر برروي علامت ستاره اي که کنار آدرس اينترنتي مي بينيد کليک کنيد صفحه بلافاصله بوکمارک ميشه اما نمي تونيد فولدر براش تعيين کنيد و در پوشه اصلي بوکمارک ها ذخيره مي شه.

در پنجره اي که باز مي شه مي تونيد بوکمارک مورد نظرتون را در فولدر اصلي با فشردن کليد ok ذخيره کنيد يا يکي از فولدرهايي که قبلا استفاده کرديد انتخاب کنيد و بعد ok را بزنيد تا در اون فولدر ذخيره بشه. اگر فولدر مورد نظرتون توي اين ليست وجود ندارد دکمه Choose… را انتخاب کنيد تا تمام فولدرها نشان داده شوند.

مي تونيد يکي از اين فولدرها را انتخاب کنيد و اگر بازهم فولدر مورد نظرتون وجود ندارد مي تونيد با کليک بر دکمه new folder و تايپ نام مورد نظرتون اونرا ايجاد کنيد.

سرانجام با فشردن دکمه ok عمل بوکمارک کردن به اتمام مي رسد.

بوکمارک کردن در گوگل

براي بوکمارک کردن در گوگل قبل از هرچيز بايد google toolbar را دانلود و نصب کنيد که علاوه بر بوکمارک کردن امکانات خيلي زياد و عالي ديگري در اختيارتون قرار مي ده. بعد از اون اگه اکانت گوگل يا همون Gmail نداريد ايجاد کنيد و googletoolbar را نصب کنيد. با کليک راست بر روي علامت ستاره اي که در googletoolbar هست و سپس انتخاب يا ايجاد فولد مورد نظر، اون را بوکمارک کنيد.

بايد توجه کنيد که گوگل به جاي کلمه folder، از کلمه lable استفاده مي کند. تمام مراحل بعدي تقريبا شبيه فايرفاکس هست.

تفاوت و مزاياي هر يک از روش ها

گوگل امکان بوکمارک کردن آنلاين را در اختيار قرار ميدهد. به اين ترتيب هر جاي دنيا که باشيد به بوکمارکهاي خودتون که در اکانت جي ميل ذخيره شدند دسترسي داريد. منتها براي دسترسي به بوکمارک ها مجبوريد آنلاين باشيد. فاير فاکس اين مشکل را ندارد. پيشنهاد اينه که در فايرفاکس صفحات را بوکمارک کنيد و هرچند وقت يک بار بوکمارکهاتون را به گوگل انتقال دهيد. اين انتقال خيلي ساده است و به زودي در يک مقاله روش انتقال بوکمارک ها از فايرفاکس به گوگل و بالعکس را شرح مي دهم.

موفق باشيد و فايرفاکسي!

بیان دیدگاه